sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Deutsch Lehren / Saksan kielellä eka työpäivä

Ihanaa kun ainakin Anniina jo hirveesti odottelee mun kuulumisia ja miten eka työpäivä meni! :) Mulla ei tosiaan ole vielä kuvia työpäivästä,mutta kaikki pikku hiljaa. Tosiaan kuten ainakin ne ihmiset,jotka mut tuntevat tietävät, etten todellakaan ole ujo ihminen ja puhua pälpätän niin, että joillakin saattaa mennä hermo :D Puhun joskus jopa niin nopeasti,ettei kukaan pysy kärryillä tai sitten vaan sen takia, että mun juttu saattaa mennä vähän oikoreittiä pidemmän kautta ja palata sitten vasta asiaan :D Anyway. Mun houst/pomo oli sanonu tarjoilija tytöille,että käyttää tossa baarissa saksankielisiä sanoja. Se on hyvä koska eihän kuitissakaan lue kuin saksaksi, joka tulee sellasesta masiinasta baaritiskille mulle, että tiedän mitä tehdä mihinkin pöytään.

Aluksi mun pomo oli mun kanssa siinä baaritiskillä. Se selitti mitä noista hanoista tulee ja mitä oluita on pelkissä pulloissa. Niiden lisäksi limut,mehut,viinit,viinat ja liköörit. Kaikille oma lasi ja jotkut vanhemmat ihmiset tekevät tosi outoja sekoituksia. Oli tosi hyvä, että eka työpäivä oli just yks niistä kiireisimmistä koska silloin mä pääsen nopeammin mukaan tohon touhuun. Mulla on kokemusta vähän ravintola työskentelystä mm. promojen kautta ja sitten tarjoilijan työstä kun olin kesätöissä eräässä kahvila/pitopalvelussa.Niistä on ollut hyötyä mutta juuri nämä saksalaiset jutut olivat niitä mitä opin uusina asioina.

Lauantaisin ja sunnuntaisin on tosi kiire tuolla ravintolan puolella ja baaritiskillä,koska vanhukset tulevat mm. viettämään steimlichia, joka tarkoittaa sitä että he juovat olutta hyvässä seurassa, juoruavat ja pelaavat korttia. Saksalaisille mm. oluissa on tosi tärkeätä schaum eli vaahto mikä tulee oluen pinnalla. Suomalaiset yleensä ostaessaan halvinta olutta eivät tykkää siitä pohjalle kerääntyvästä vaahdosta. Mutta täällä se täytyy tehdä oikein kunnon kerrokseksi oluiden päälle. Se oli aluks vähä hankalaa mutta opinkin tosi nopeasti. Ja koska vanhempien ihmisten vatsa ei enää kestä niin kovasti tuota olutta he juovat alle, mineraalivettä johon on laittettu ripaus apflelschaftia elikä omenamehua.Sitäkin on kirkkaana tai sameana. Nuoremmat saksalaiset haluavat tosi paljon Grosse Spezi joka on siis fantan ja pepsin sekoitus. En tiennyt,että sille on saksalaisilla oma nimi :D

Päivän saldona oli se, että mä en rikkonut mitään tai tehnyt väärin yhtäkää juomaa!Olin ylpeä itsestäni ja oli hauska työvuoro mutta mun pomo hajotti yhden valkoviinilasin :DD Se mua vähän nauratti vaikka lasin hajotessa mä säikähdin. Onneksi baarissa ollessani mun ei tarvinnu kauheesti jutella asiakkaitten kanssa koska mä tein vain valmiiksi juomat tarjoilijalle,joka vei ne pöytään. Illemmalla kuitenkin siihen baaritiskille tuli istumaan kaksi miestä ja Derjalle ne oli tuttuja, koska tietenkin vanha työntekijä ja minä uusi. No,nehän oli heti saksankielellä,että "Hei,täällähän on uusi tyttö". Mä ymmärsin toki sen ja vastasin saksaksi,että kyllä olen uusi, mutta puhun vähän saksaa, koska tulen Suomesta. No,nehän innostu. Ne alko puhuu englantia mulle ja vaihdeltii kieltä sinne tänne saksan ja englannin kanssa. Ne kiusas mua ( hauskasti), että miks joku haluu oppia saksankieltä,englanti on paljon parempi. Kyseli ihan hirveesti multa kaikkee :D Se oli tosi kivaa,ne oli tosi hassuja vanhoja miehiä.Sitten kun he siirtyivät pöytään, he alkoivat mulle huutelee aina tilauksen "Jonna!Eine kleines bier" Tottakai mä tein ne mutta piti aina muistaa sanoo tarjoilijalle,että se bongaa ne ein kasseen eli kassaan :D

Olin kovin väsynyt työpäivän jälkeen mutta vaikka mua pelotti aivan hirveästi niin tutustuin paremmin Tinaan ja Derjaan. Joten työpäivä oli riemukas! Tänään mua pelottaa työpäivä again, koska mä en ookkaa pelkästää tyttöjen kaa tai pomon kaa joka ois rentoa, siinä mielessä, että ne ei oleta että mä osaan jo kaiken. Mä oon baaritiskillä pomon isän kanssa, joka on tosi vanhanaikainen ja enhän mä voi tietää jos se on super tarkka ja olettaa, että mun pitäs jo tietää kaikki edellisestä päivästä :S huih! Tästä syntyikin aika pitkä romaani ja varmaa moni ei jaksa lukea kun ei ole kuvia tukemassa,joten pahoittelen ettei ole kuvia,olisin kuvannu mun huoneen mutta kameran akku sattu piippaan batterys low. Joten, mä kuvaan sen toinen päivä ja nyt on vaan pitkä teksti postauksena. Ne jotka jaksavat lukea,kiitos siitä :)

Mutta mä nyt hetken vielä vedän henkeä sisään ja ulos, jotta en oo ihan hermona tokaan työpäivään :) Heippa ja kivaa sunnuntaita kaikille koti-Suomeen! Rentoutukaa ne joilla ei ole töitä tai darraa :D Minä menen tekemään töitä ja katseleen jos vaikka se mun paljon puhuttu future husbend astuis sisään tänään :P haha!

By:Biibii<3

2 kommenttia:

  1. Kiva lukee näitä sun ulkomaan harjottelu-juttuja, kun ite lähen keväällä Espanjaan. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tykkäät lukea!:) Hihih! Oi,vautsi tosi ihana juttu! Sit tuut sieltä ruskettuneena takasin<3 varo vaan,siellä varmaan miehet käy kuumana sun perään :D

      Poista